midsommarafton imorgon och ska man fira ska man göra det på riktigt!

Det har säkert inte undgått någon? Eller?? Jag vet inte. Inte här iallafall, inte på Åland där Midsommarfton är heligt...
Jag har aldrig varit hemma i Sverige på Midsommarafton, men jag ska berätta om hur en typisk Midsommarafton på Åland ser ut:

Kl 8.00 - 12.00:
Mamma och pappa städar som galningar för att dem inte hann klart kvällen innan. Jag vaknar någonstans runt 11-12 och försöker bli tvingad att hjälpa till.

Kl 12.00-14.30:
Paniken bryter ut eftersom städningen och förberedelserna med maten inte är klara.

Kl 15.00-16.00:
Gästerna kommer och alla pratar jättehögt.

Kl 17.00 - 20.00:
Alla äter mat. Mat, mat, mat matmatmamtamtmatmat överallt.

Kl 20.30:
Alla går till Midsommarstången. Har man otur blir man fångad och tvingad att knyta björklöv på snören, är man skicklig så vet man hur man undviker det.

Kl 21.00:
Alla starka karlar i byn ska sätta manligheten på prov och resa Den Fina Midsommarstången (nåde den som glömmer att ta bilder på detta)

Kl 21.15:
De som kan texten sjunger Ålands/Finlands nationalsång, sedan dansar alla vuxna runt Midsommarstången. Inga barn vill, men vissa blir mutade (som jag blev) med Kinderägg, glass, godis osv...

Kl 21.30:
Dörrarna till något fallfärdigt torp slås upp och där inne väntar kakor, bullar och sånt som alla barn vill ha (och är anledningen till varför man kom). Men nej, barnen ska ställa sig sist i kön (OBS denna regel infördes förra sommaren).
När man fått sin bulle så går man hem.

Kommentarer
Postat av: Nicole

Men lätt att jag kommer, jag gillare! :D

Jag ska sitta hemma och tycka synd om mig själv eftersom alla är borta och firar något!

2010-06-24 @ 21:06:24
URL: http://niicoley.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0